Kinderen leren in hun jonge jaren heel veel dingen tegelijk. Ze krijgen van overal en van iedereen invloeden die ze in zich opnemen en op zich in laten werken. Kinderen krijgen extreem veel informatie binnen die ze moeten verwerken. Op school, thuis, buiten, overal waar ze gaan en staan krijgen ze informatie om zich te ontwikkelen. Uit onderzoek blijkt dat buitenspelen een van de meest belangrijke invloeden is voor kinderen om zich te ontwikkelen. Bij het buitenspelen worden er veel dingen aangeleerd die kinderen op een latere leeftijd zullen gebruiken. Een goed voorbeeld hiervan is buitenspeelgoed. We nemen het voorbeeld van een springtouw. Het is voor kinderen ontzettend leuk om touwtje te springen. Het draaien van het touw is echter voor veel kinderen vervelend maar toch moet het gebeuren om het spel gaande te houden. Afwisseling is hierbij heel belangrijk. Hierbij leren kinderen dat niet altijd alles mee kan zitten, en dat er vervelende dingen moeten gebeuren om de boel draaiende te houden. Dit levert op latere leeftijd sneller het besef op om vervelende dingen direct aan te pakken. Een ander goed voorbeeld nemen we aan de hand van buitenspeeltoestellen. Een glijbaan, hier kan niet iedereen te gelijk vanaf, maar moet er op de beurt gewacht of gedeeld worden. Hierbij leren kinderen dat niet alles komt wanneer zij willen dat het komt en dat ze soms zullen moeten wachten. Buiten spelen zorgt er dus voor dat kinderen de basis leren van zaken die zij op latere leeftijd tegen kunnen komen. Naast deze lessen is het natuurlijk ook heel gezond en goed voor kinderen om buiten te spelen. Het houdt de conditie op peil en ze zijn buiten. Continu binnen zitten is namelijk niet goed, buiten kan weerstand worden opgebouwd. Tijdens het spelen van spelletjes is er dus voldoende ontwikkeling die onbewust bij kinderen plaats vindt. |
https://www.buitenspeelgoed.nl/ |
